En storm kom från paradiset

20140803-225552-82552072.jpg Detta är den första bok som jag läst av författaren Johannes Anyuru. Jag förstår att han skrivit ett par böcker poesi och en ytterligare skönlitterär bok.

Det är, i vilket fall som helst, en fantastisk bok som jag läst. Johannes berättar om sin fars uppväxt, men framför allt om hans liv i slutet av 1960-talet och första halvan av 1970-talet.

Faderns levnad kom att präglas av de politiska omvälvningar som skedde i Uganda i samband med att Idi Amin tog makten. Fadern utbildades då i Grekland för att bli stridspilot. Han valde att inte återvända till sitt hemland.

Boken berättar sedan om vad han upplevde. Boken hoppar fram och tillbaka i tiden. Men det blir aldrig svårt att hänga med i berättelsen. Det är ett fantastiskt, och samtidigt sorgligt, levnadsöde som boken bjuder på.

Jag tycker absolut att du ska läsa boken. Mina ord förmår inte till närmelsevis beskriva hur djupt berörd jag blev av berättelsen.

Lämna en kommentar